Storytelling
Szkoła Humanitarna PDF Drukuj Email
Wpisany przez Iwona Sierant   
poniedziałek, 20 czerwca 2016 10:07

Szkoła Humanitarna

Projekt edukacyjny Opowiadamy, żeby zrozumieć. Rozumiemy, żeby zmieniać. Storytelling i nowe media w edukacji globalnej, w którym nasza szkoła uczestniczyła od września 2015 roku dobiegł końca. W drugim semestrze pracowaliśmy nad tematem dostępu do edukacji w świecie. Zrealizowaliśmy następujące działania:

  • zapoznaliśmy się z materiałami zgromadzonymi przez koordynatora projektu: Polską Akcję Humanitarną,
  • odbyliśmy kurs elearningowy na temat edukacji ; zachęcamy wszystkich do skorzystania z tej ciekawej formy poznawania problemów świata http://elearning.pah.org.pl/
  • uczestniczyliśmy w warsztatach przeprowadzonych przez trenerkę PAH Magdę Kakareko,
  • gościliśmy w szkole stażystkę programu GLEN (Global Education Network for Young Europeans) Paulinę Zając, która opowiedziała nam o swoim pobycie w Kenii i projektach, które tam realizowała,
  • przeprowadziliśmy za pomocą Skype’a wywiad z pracownikiem PAH z Syrii, który opowiedział nam jak wyglądała edukacja w jego kraju przed wybuchem wojny, a jak wygląda dziś po pięciu latach krwawych działań wojennych,
  • nakręciliśmy film podsumowujący naszą pracę na temat dostępu do edukacji w świecie,
  • przeprowadziliśmy w szkole grę terenową Wiedza to potęgi klucz, do której zaprosiliśmy uczniów klas pierwszych.

Z przyjemnością informujemy, że całoroczne działania grupy projektowej (klasa 2F) pod opieką pani Iwony Sierant i pani Anny Woźniak zaowocowały przyznaniem naszej szkole tytułu Szkoły Humanitarnej.

Grupa projektowa

relacja fotograficzna z gry terenowej Wiedza to potęgi klucz

film Dostęp do edukacji

Poprawiony: niedziela, 26 czerwca 2016 20:36
 
Warsztaty z okazji "Tygodnia Edukacji Globalnej" PDF Drukuj Email
Wpisany przez Iwona Sierant   
poniedziałek, 30 listopada 2015 18:32

Dnia 20 listopada uczestnicy projektu edukacyjnego „Storytelling” zwanego „Szkołą Humanitarną” spotkali się w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie na całodziennych warsztatach z okazji "Tygodnia Edukacji Globalnej". Z naszej szkoły w warsztatach uczestniczyły uczennice z klasy 2 F Martyna Świeczak i Magdalena Bożek wraz z opiekunką projektu p. Iwoną Sierant.

Przed południem graliśmy w komputerową grę edukacyjną dotyczącą pomocy humanitarnej. Gra przygotowana przez Polską Akcję Humanitarną dla potrzeb naszego projektu miała więc w tym dniu swoją premierę. Jest ona osadzona w realiach kryzysu humanitarnego w Sudanie Południowym i odzwierciedla autentyczną sytuację, z którą mieli do czynienia pracownicy PAH. Sudan Południowy położony w Afryce Środkowej (stolica: Dżuba) jest najmłodszym państwem na świecie, które powstało w 2011 r. po podziale Sudanu w wyniku wyniszczającej wojny domowej. Ciągle trwające walki wewnętrzne zmuszają ludność do ucieczki z miejsc zamieszkania. Narażeni na głód i choroby, pozbawieni podstawowych środków do życia, ci wewnętrzni uchodźcy nie są zazwyczaj w stanie przeżyć bez pomocy humanitarnej.

Podczas gry, która rozgrywała się zarówno przed ekranami komputerów, jak i w terenie, musieliśmy zdobywać informacje, planować kampanię medialną, dokonywać zakupów różnych materiałów i żywności, organizować transport i zawsze starać się podejmować optymalne decyzje ze świadomością, że może chodzić o ludzkie życie. Na zakończenie gry z zadowoleniem dowiedzieliśmy się, że nasze działania były skuteczne i że pomogliśmy dużej grupie potrzebujących.

Grę tę już wkrótce przeprowadzimy w szkole zapraszając do niej przedstawicieli różnych klas.

Po południu uczestniczyliśmy w spotkaniu z Rafałem Baczyńskim - Sielaczkiem z Instytutu Spraw Publicznych na temat systemu ochrony uchodźców w Polsce. Prowadzący omówił terminologię i stan aktualny w oparciu o dane statystyczne. Uczestnicy byli żywo zainteresowani tematem, wywiązała się więc ciekawa dyskusja.

Gościem naszej Szkoły Humanitarnej był też Elsie Adajew, student Uniwersytetu Jagiellońskiego, uchodźca z Czeczenii, który przybył z rodziną do Polski w 1994 roku po drugiej wojnie czeczeńskiej. Z ogromnym zainteresowaniem słuchaliśmy o jego doświadczeniu rozpoczynania życia w innym kraju, nauce języka, religii muzułmańskiej, o wdzięczności dla Polski – jego drugiej ojczyzny, o uwielbieniu dla wolności obywatelskich i niezgodzie na zło terroryzmu.

„Szkoła Humanitarna” uczy o problemach globalnych, dotyczących nas wszystkich.

Zachęcamy do zapoznawania się relacjami z wydarzeń.

https://www.facebook.com/SzkolaHumanitarna/?ref=hl

https://twitter.com/pah_org

https://instagram.com/polskaakcjahumanitarna/

Iwona Sierant

 

Poprawiony: piątek, 18 grudnia 2015 17:47
 
Spotkania z pracownikami humanitarnymi – wideokonferencja PDF Drukuj Email
Wpisany przez Iwona Sierant, Anna Woźniak   
poniedziałek, 30 listopada 2015 18:29

W czwartek 19.11.2015 r. pięcioro uczniów z klasy 2F wzięło udział w wideokonferencji z Łukaszem Skoczylasem, uczestnikiem misji PAH w Sudanie i w Somalii, koordynatorem akcji pomocy natychmiastowej PAH w czasie powodzi na Bałkanach, a teraz w Nepalu. Łukasz Skoczylas opowiedział o swojej pracy, cechach i umiejętnościach, jakie musi posiadać pracownik humanitarny, o życiu codziennym w Nepalu i problemach, z jakimi borykają się Nepalczycy w związku z nawiedzającymi ten kraj katastrofami naturalnymi.

 

W wideokonferencji wzięło udział pięć szkół: poza przedstawicielami naszego liceum byli to uczniowie z Zespołu Szkół w Nowej Suchej, Zespołu Szkół  nr 1 w Płocku, Zespołu Szkół  nr 2 w Mińsku Mazowieckim oraz z Gimnazjum i Liceum im. Polskiej Macierzy Szkolnej w Mińsku Mazowieckim.

 

W ramach naszego projektu „Storytelling” odbędą się jeszcze wideo-spotkania z innymi osobami związanymi z pracą humanitarną. Będziemy również chcieli wziąć w nich udział.

 
Warsztaty z PAH PDF Drukuj Email
Wpisany przez Paulina Chromińska, klasa 2f   
sobota, 07 listopada 2015 08:59

Dnia 21 października 2015 r. nasza klasa –  2F uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez wolontariusza z Polskiej Akcji Humanitarnej Pana Piotra Gawła. Były one częścią projektu, do którego zgłosiliśmy się we wrześniu i zostaliśmy wybrani wraz z innymi 18 szkołami w Polsce. Zajęcia trwały cały dzień  i dotyczyły m.in. kryzysów humanitarnych dzisiejszego świata. Rozmawialiśmy o czynnikach wywołujących kryzysy, między innymi o  katastrofach naturalnych oraz tych spowodowanych przez człowieka. Oprócz poważnych dyskusji, uczyliśmy się przez zabawę. Wiele emocji dostarczyło nam zadanie zbudowania mostu z gazet, sznurka, ale bez kleju i taśmy…. Zaangażowaliśmy się  i tym bardziej było nam przykro, gdy Pan Piotr po prostu nam wszystko zniszczył… . Przyjrzeliśmy się wówczas własnym odczuciom pojawiającym się w sytuacji kryzysowej i naszym postawom. Ćwiczenie pozwoliło nam zrozumieć uczucia ludzi, których dotyka katastrofa, świadomość ich bezradności i nadzieje związane  z przychodzącą, adekwatną do potrzeb, pomocą. Innym zadaniem  było wejście w rolę prezentera wiadomości i przekazanie informacji o katastrofie w sposób najłagodniejszy. Pojawiły się pytania: Jak mówić o kryzysie humanitarnym i jak słuchać?

Wiele  wynieśliśmy z tych zajęć. Zrozumieliśmy ciąg przyczynowo-skutkowy pomiędzy katastrofą  a kryzysem humanitarnym oraz  to, że szczytnej idei pomocy i akcjom humanitarnym musi przyświecać myśl o ofiarach, a nie potrzeby pomagających. Doświadczenie to było bardzo pozytywne. Otworzyło nam oczy na wiele spraw, które do tej pory były dla nas odległe.

Czekają nas teraz inne zadania związane z projektem, które wymagają od nas dużo pracy …

Klasa 2f

relacja fotograficzna

 

Poprawiony: poniedziałek, 09 listopada 2015 18:01
 
„Storytelling – opowiadamy, żeby zrozumieć, rozumiemy, żeby zmieniać” PDF Drukuj Email
Wpisany przez Anna Woźniak   
poniedziałek, 19 października 2015 22:01

Projekt Polskiej Akcji Humanitarnej „Storytelling – opowiadamy, żeby zrozumieć, rozumiemy, żeby zmieniać”, do którego przystąpiliśmy we wrześniu tego roku, wszedł w fazę realizacji. Bierze w nim udział 19 szkół.

Projekt ten dotyczy edukacji globalnej, która pozwala uczniom i uczennicom w zrozumieniu współczesnego świata. „Zrozumieć świat, żeby go zmieniać” – zadanie to spoczywa w dużym stopniu na szkole. Jego pierwszym etapem jest otwarcie się na  inną niż nasza rzeczywistość, poznanie innych ludzi i ich świata. Nie jest to łatwe zadanie, nawet dla nas, żyjących  w świecie wszechobecnych mediów.

W trakcie projektu będziemy pracować metodą opowiadania. Chcemy za pomocą zdjęć, filmów, artykułów opowiadać o ludziach, których dotknął kryzys humanitarny z powodu klęski żywiołowej lub konfliktu zbrojnego. Chcemy opowiedzieć, jak wygląda pomoc niesiona przez organizacje humanitarne, szczególnie przez Polską Akcję Humanitarną, która patronuje naszemu projektowi i od dwudziestu lat udziela pomocy poszkodowanym.

W najbliższym czasie będziecie mogli obejrzeć w szkole wystawę zdjęć Macieja Moskwy, reportera wojennego. Na telebimach szkolnych zobaczymy prezentację dotyczącą PAH,  jej celów, miejsc na świecie, dotkniętych kryzysami humanitarnymi. 21 października liderzy projektu, uczniowie klasy II F, wezmą udział w całodniowych warsztatach prowadzonych przez trenera PAH i przygotują się do zrobienia własnych filmów i do poprowadzenia u nas gry terenowej symulującej kryzys humanitarny.

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami na stronie internetowej PAH, profilem PAH  na Facebook’u oraz profilem Szkoły Humanitarnej na Instagramie.

https://www.facebook.com/PolskaAkcjaHumanitarna/

#szkolahumanitarna

Bierzemy udział w projekcie w poczuciu, że ważne są dla nas wartości takie jak godność każdego człowieka, równość i solidarność.

Poprawiony: poniedziałek, 09 listopada 2015 18:39
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2

 

II Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi

im. św. Królowej Jadwigi

ul. Prusa 12

08-110 Siedlce

tel.: 25 7943470
fax: 25 7943478
lo2siedlce@wp.pl

 

Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" potwierdza,

że II Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi

im. św. Królowej Jadwigi w Siedlcach

jest wśród 500 najlepszych liceów w Polsce sklasyfikowanych w Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych PERSPEKTYWY 2017

i przysługuje mu tytuł

"Srebrnej Szkoły 2017".

 

 

Za zaangażowanie w projekt edukacyjny

Polskiej Akcji Humanitarnej

w roku szkolnym 2015/2016

II Liceum Ogólnokształcące

z Oddziałami Dwujęzycznymi

im. św. Królowej Jadwigi w Siedlcach

otrzymało tytuł

Szkoły Humanitarnej.